Amadeus 2025: Vydařený ročník a brněnské překvapení

15. 11. 2025
Blog
Hudební

Mezinárodní mozartovská klavírní soutěž Amadeus vznikla počátkem devadesátých let jako nenápadná přátelská akce dvou brněnských základních uměleckých škol (ZUŠ Veveří a ZUŠ Fr. Jílka) k výročí koncertování malého Mozarta v Brně. Během několika málo let pak vyrostla uznávanou mezinárodní událost. Dnes je prestižní záležitostí pro nejtalentovanější děti nové klavírní generace, porotci i účastníci ji navíc dle pana ředitele Halíčka hodnotí jako organizačně nejlepší mezinárodní soutěž! Na 32. ročník soutěže se přihlásilo 87 mladých pianistů z deseti evropských zemí.

V čem jsou tyto děti výjimečné, „zázračné“?

Na tuto otázku odpovídají dva porotci – prof. Mgr. art. Daniel Buranovský, ArtD. a Mgr. Petr Toperczer ml. 

„Do Brna jezdím už přes dvacet let jako pedagog a několik let i jako porotce. A mohu říct, že většina dětí, které zde soutěží, je skutečně výjimečných,“ uvádí Mgr. Toperczer.

Podle něj si učitelé velmi dobře uvědomují, jak náročná soutěž Amadeus je — nejen technicky, ale především svým úzkým stylovým zaměřením. Interpretační soutěž klasicistní hudby je ojedinělá i v celosvětovém kontextu. Některé školy dokonce pořádají vlastní interní výběrové kolo, protože jim velmi záleží na tom, jak je budou děti reprezentovat na mezinárodní úrovni.

Přední český pedagog upozorňuje i na to, že hra na klavír není jen otázkou talentu:
„Vyžaduje nadprůměrnou inteligenci. Dítě musí řídit několik vrstev hudby zároveň, koordinovat obě ruce, pracovat s představou i emocí. Hraní na klavír je pro mozek náročnou činností. Není proto výjimkou, že zde potkáte děti s IQ kolem 130 a výš.“

Jaký je tedy recept na skvělý výkon? „Zkombinovat disciplínu, uvolněnost, klavírní techniku a emoční představu, která souvisí nejen s tím, jak se dotýká kláves, ale i s tvarováním frází,“ vyjmenovává prof. Buranovský.

Devítiletá klavíristka překonala i starší soutěžící

Mezi nejvýraznější osobnosti letošního ročníku patřila vítězka II. kategorie a zároveň absolutní vítězka celé soutěžeSandrine Petrová (ZUŠ Fr. Jílka, ped. Ivana Kozánková Hlavoňová). Porotce zaujala svým celkovým projevem a neobvykle vyzrálou kulturou tónu. „Někdo hraje na klavír jako na kladívkový nástroj, přesto jsou děti už v tomto věku schopné krásně modelovat tón a pěstovat vztahy mezi jednotlivými tóny. Mají představy a hudba je naplňuje i emočně, to jsem nesmírně obdivoval,“ popisuje prof. Buranovský.

Její úspěch však nestojí jen na talentu. Jak doplňuje Mgr. Petr Toperczer ml., Sandrine je dívenkou s mimořádnou pílí a silným rodinným zázemím. Ve svém nízkém věku se objevila už na neobvykle mnoha soutěžích a v podstatě všude uspěla. „To není náhoda, ale logické vyústění práce,“ říká Toperczer.

Sandrine zaujala i svou osobností. „Měl jsem možnost s ní hovořit, je to taková čistá duše. Na pódium se opravdu těší, její hra je dětsky bezprostřední. Zaujala nás přirozenost hry – krásně ladí s mozartovským světem,“ dodává.

Ve svém věku (9 let) obstála nejen mezi vrstevníky, ale i při porovnání s vítězi starších kategorií až do 15 let. Její hudební projev propojuje radost, fantazii a hráčskou disciplínu způsobem, který je v tak mladém věku výjimečný. Sandrine získala na soutěži i další mimořádné ceny: Kromě ceny hejtmana JmK pro absolutního vítěze obdržela i Cenu primátorky Za nejlepší interpretaci skladby W. A. Mozarta, stala se také nejlepším brněnským i českým účastníkem soutěže. Generální partner soutěže, firma PETROF, spol. s r.o, jí věnovala profesionální klavírní stoličku.  Nabídku společného koncertu s Filharmonií Brno pak převzala přímo od její ředitelky, paní Marie Kučerové.

  

Sandrine s paní učitelkou Kozánkovou Hlavoňovou, s předsedou poroty Janem Jiraským (foto 2x Martin Zeman) a na koncertě laureátů (foto Václav Šálek, ČTK)

Víc než jen hraní

Ze slov, kterými porotci popisují výkony dětí, cítíte, že v Amadeovi nejde o „hraní na klavír“, ale o komplexní umělecký zážitek. Profesor Daniel Buranovský vyzdvihuje další jednotlivé účastníky. „V samotném projevu mě zaujala Julie Kozánková (I. Kategorie). Soulad mezi způsobem, jakým se toto malé dítě dotýká klavíru, a představou, s jakou jde ztvárnit hudbu, kterou interpretuje. Z druhé kategorie se mi velice líbil Vojtěch Fišera, hrál měkkounce, brilantně, s jasnou představou, co chce svojí hudbou říct, měl krásné kontrastní nápady.“

Julie Kozánková hraje na klavír 2 roky, soutěžila v 1. kategorii     

Julie Kozánková I. kat. — Vojtěch Fišera, II. kat. konzultuje s P. Toperczerem — nejlepší zahraniční účastnice Viktória Kuprijanov, V. kat.

V nejvyšší kategorii zazářila Viktória Kuprijanov (ZUŠ Senec, SK, ped. Tamás Oláh), čerstvá držitelka ceny pro nejlepšího zahraničního účastníka. „Děti v V. kategorii (kolem 15 let) už velmi vnímají i svoje okolí, což jejich výkon často ovlivní. A ona se nenechala ničím vyrušit, její hra byla nesmírně koncentrovaná, byla velmi tvořivá, uvolněná a disciplinovaná. Právě míra disciplíny, u malých i těchto starších dětí, je facsinující a pro klasicistní hudbu zásadní,“ dodává profesor.

Klavír v genech

Po všem výše řečeném je překvapivé, že se může sejít více takto talentovaných dětí v jedné rodině, ale i takových na Amadeovi máme několik. Kromě sourozeneckých dvojic jsou tu i větší sestavy. Slovensko-japonská rodina Chmúrových vyslala do soutěže letos všech 5 dcer, domů se vrací s krásnými cenami včetně té první. Kozánkovi z Brna si předali mezi dcerami štafetu – nejstarší Viktorie, která se na soutěži objevovala od roku 2015, uvolnila místo třetí ze sester, Julii, která svou amadeovskou premiéru oslavila rovnou 1. cenou. Jejich maminka a učitelka v jedné osobě měla na soutěži více žáků, není proto divu, že si odnesla Cenu za mimořádnou přípravu žáků. Kromě Ivany Kozánkové Hlavoňové ji obdržel také Vladimir Kharin, který ve Vídni připravuje právě Chmúrovy, dále pak Ellina Belčikova a Martin Fišl.

Letošní ročník uzavřel slavnostní koncert vítězů. Účastníci se domů rozjížděli nejen s cenami, ale i s cennými osobními radami od porotců, s motivací, odhodláním a chutí na sobě dál pracovat. Z předchozích laureátů soutěže se na sólovou hudební dráhu pustilo mnoho pianistů, někteří z nich jsou klavíristy světového formátu – Lukáš Vondráček nebo Terezie Fialová jsou známí daleko za hranicemi své země. Je tedy jisté, že i příští roky se máme na co těšit.

MIMOŘÁDNÉ CENY - SOUHRN

Vynikající příprava žáků: Ivana Kozánková Hlavoňová, Vladimir Kharin, Ellina Belčikova a Martin Fišl. Předává Filip Leder, starosta MČ Brno – Žabovřesky

Nejlepší český účastník: Sandrine Petrová, předává členka poroty Bernadetta Stanczyk

Nejlepší zahraniční účastník: Viktória Kuprijanov, předává ředitel soutěže Vladimír Halíček

Nejlepší brněnský účastník (Cena starosty MČ Brno-střed): Sandrine Petrová, předává předseda poroty Jan Jiraský

Nejlepší interpretace skladby W. A. Mozarta (Cena primátorky města Brna): Sandrine Petrová, předává předseda poroty Jan Jiraský

Absolutní vítěz (Cena hejtmana Jihomoravského kraje): Sandrine Petrová, předává předseda poroty Jan Jiraský

Cena generálního partnera PETROF: Sandrine Petrová, předává marketingový ředitel společnosti Petrof Adam Prousek

Cena Filharmonie Brno pro Absolutního vítěze: Sandrine Petrová, předává ředitelka filharmonie Marie Kučerová